Isten hozott kedves vendég!

 „Isten hozott Kedves vendég.”

(2003. május 17.-2003. augusztus 1.)

 A kiállítás a 19. század végétől a 20. század közepéig divatos feliratos falvédők történetét, készítését és Pakson jellemző használatát mutatja be. A kézimunkaújságokban „könnyű hímzés” címszó alatt ajánlott mintákat a szorgalmukra és ügyességükre büszke polgárasszonyok inkább csak a mindennapi használatra szánt darabok, a mosdósarok, a gyerekszoba, konyha díszítésére használták. A kisiparos és munkáscsaládoknál a feliratos falvédők gyors terjedését segítette a takaréktűzhelyek általánossá válása. A konyhabelső funkciójában és megjelenésében is megváltozott. A könnyen elkészíthető garnitúrák a konyhának egységes képet adtak, a tisztaság és rend hatását keltették. Az első szövegek közül szinte valamennyi átvétel, a német falvédők tükörfordításai. Később magyar szólások, közmondások, szállóigék, majd sláger- és sanzonszövegek, népszínművek, operettek, magyar nóták sorai kerültek a textilekre. Az idő haladtával a falvédőkultúra Magyarországon sajátosan „asszonyközpontúvá” vált. A feliratos falvédő népművészetté nem tudott válni, még kialakulásának területén, Németországban sem. A legtöbbet hivatásos előrajzolók készítették, a későbbiek bolti előnyomásúak. Pakson több kézimunka-előnyomó műhely működött. A legnépszerűbb Resch (Koszorús) Lászlóé volt, aki családi vállalkozását 1935 körül indította. Mintáit könyvekből, újságokból, népi iparművészektől szerezte be, az egész ország területéről. Feliratos falvédőket főként az 1940-es években készítettek. A felirat szolidabb formája a név és a monogram igen kedvelt volt, ágyneműkre, kendőkre, fehérneműkre, a hozomány darabjaira szinte mindig rákerült. A festéket az elterjedt módszer szerint, előrajzolt, kilyuggatott papíron keresztül dörzsölték át a textilre, de használtak kézimunka-előnyomó dúcokat is, melyeket eredetileg valószínűleg kékfestéshez készítettek. A második világháború után az özvegyek és a megváltozott társadalmi helyzetbe kerülő nők közül sokan próbálták hímzés, varrás, gomblyukazás vállalásával kiegészíteni keresetüket. A kézimunka előnyomással is foglalkozó szakemberek újításokkal próbálták megőrizni vevőkörüket. Kézimunka újságokat járattak, kiterjedt kapcsolatrendszert építettek ki, új mintákat kerestek. Folyóiratokban is hirdették munkáikat, így az ország minden pontjáról kaptak megrendeléseket, gyakran levélben.

Megszakítás
Share via
Copy link
Powered by Social Snap